شبکه های اجتماعی

3 ویژگی مهم اینستاگرام بیزینسی

با اکانت بیزینسی اینستاگرام امکانات بیشتری برای مدیریت بهتر مشتریان و افزایش فروش محصولات و خدمات خود در اختیار خواهید داشت، باید کاربرد این ابزارها و امکاناتی که اینستاگرام بیزینسی در اختیار قرار می دهد را بدانید.

مجله دیجی تاپ :: اگر شما یک کارآفرین، یا به یک کسب و کار کوچک مشغول هستید، باید استفاده از شبکه های مجازی را جدی بگیرید.

یکی از بهترین شبکه های مجازی در حوزه کسب و کار آنلاین، اینستاگرام است که در هر دوره قابلیت های جدید و پرکاربرد برای موفقیت در کسب و کار آنلاین، در اختیار مخاطبان خود قرار میدهد.

کاربرانی که بیزینس پروفایل اینستاگرام خود را فعال دارند، به کمک آن می توانند تاثیر بازاریابی در اینستاگرام را بر روی مخاطبان بسنجند، و متفاوت عمل کنند.

اگر می خواهید بیزینس پروفایل اینستاگرام داشته باشین، مطلب تبدیل سریع اینستاگرام معمولی به بیزینسی در مجله دیجی تاپ را مطالعه کنید.

سه ویژگی مهم بیزینس اکانت در اینستاگرام : آنالیز، همیشه در دسترس بودن و تبلیغات می باشد.

آنالیز (Insights) در اینستاگرام چیست ؟

Insight تحلیل اکانت بیزینسی اینستاگرام است، در واقع اینستاگرام برای شما معیار اندازه گیری Insight رو در نظر گرفته تا با آن عملکرد خود را بسنجید، و مخاطبان را بشناسید و نتایج بازاریابی در اینستاگرام را بهبود بخشید.

تحلیل پروفایل اینستاگرام :

با کلیک بر روی سه خط بالای سمت راست صفحه پروفایل خود، وارد گزینه Insight شوید.

پس وارد شدن در این صفحه شما با سه گزینه Content، Activity و Audience رو به رو می شوید.

1.بخش Activity :

در قسمت اینترکشن (interaction) در واقع مجموع تعداد بازدید از پروفایل، تماس از طریق دکمه call، کلیک بر روی گزینه ایمیل و لوکیشن در ۷ روز گذشته است.

همچنین این آمار به تفکیک روزهای هفته در نمودار آبی رنگ نشان داده شده است، اگر اعداد روی نمودار هفتگی که همان تعداد اینترکشن در هر روز می‌باشد در اکانت اینستاگرام شما مشخص نیست، کافی است یک بار روی نمودار با انگشت ضربه بزنید تا اعداد به شما نشان داده شود.

  • بخش discovery :

در این قسمت اطلاعات مربوط به ریچ و ایمپرشن در هفته گذشته ارائه می‌شود.

 Reach : ریچ یک پست تعداد اکانت های یکتایی است که آن پست را دیده‌اند، به عنوان مثال اگر یک پست به ۱۰۰۰ نفر نمایش داده شود، ریچ آن پست برابر ۱۰۰۰ است.

Impression : ایمپرشن یک پست تعداد دفعاتیست که آن پست دیده می‌شود، مثلاً اگر پستی ۱۰۰۰ بار دیده شود ایمپرشن آن پست برابر ۱۰۰۰ است.

در نمودار آبی هم میزان ریچ به تفکیک روزهای مختلف هفته گذشته مشخص شده است، در این بخش هم برای دیدن اعداد روی نمودار می‌توانید یکبار با انگشت روی نمودار ضربه بزنید.

نکته مهم این است که، ریچ و ایمپرشن یک تفاوت کوچک با هم دارند، ریچ تعداد اکانت های یکتایی است که پست را می‌بینند در صورتی که ایمپرشن تعداد دفعات دیده شدن پست است، به عنوان مثال اگر پست شما ۵ بار توسط یک نفر دیده شود ریچ آن پست برابر یک است در صورتی که ایمپرشن آن برابر ۵ خواهد بود، در نتیجه همیشه میزان ایمپرشن برابر یا بیشتر از ریچ خواهد بود.

2.بخش Content :

بخش بعدی که در قسمت Insight بررسی می‌کنیم، Content یا محتواست، در این بخش می‌توانیم پست‌ها و استوری‌ های صفحه اینستاگرام خود را بر اساس فاکتورهای مختلف به ترتیب مشاهده کنیم.

  • بخش  Feed :

این بخش مهم‌ترین قسمت محتواست، همه اطلاعات مربوط به پست‌ ها را از دو سال پیش به شما نشان می‌دهد، برای دیدن آمار هر کدام از پست‌ ها علاوه بر این بخش، باید insight هر پست را جداگانه در همان پست ببینید.

Calls: تعداد افرادی که روی دکمه CTA کلیک کرده‌اند و تماس گرفته‌اند.

Comments: تعداد کامنت‌های هر پست

Emails: تعداد افرادی که با دکمه CAT ایمیل ارسال کرده‌اند.

Engagement: نرخ درگیری، یعنی تعداد اکانت‌ هایی که با پست‌ ها تعامل‌ هایی مثل لایک، کامنت و سیو کردن داشته‌ اند.

Follows: تعداد افرادی که به خاطر آن پست، شما را فالو کرده‌اند.

Get Directions: تعداد کاربرانی که از طریق آن پست در دایرکت پیام فرستادند.

Impressions: تعداد دفعاتی که پستتان دیده شده.

Likes: تعداد لایک‌های آن پست

Profile Visits: تعداد دفعاتی که پروفایلتان دیده شده.

Reach: یعنی تعداد دفعاتی که کاربرهای مختلف (نه تکراری)، پست شما را دیده‌اند.

Saved: تعداد دفعاتی که کاربرها پستتان را سیو کرده‌اند.

Website Clicks: تعداد دفعاتی که به خاطر آن پست، روی لینک وبسایتتان کلیک شده.

این بخش یکی از کاربردی‌ترین قسمت‌های insight زیرا می‌توانید بفهمید فالوورها کدام پست‌ ها را بیشتر می‌‌پسندند، برای بالا بردن نرخ درگیری باید کدام محتواها را بیشتر تولید کنید، این تحلیل به افزایش فالور کمک میکند.

3.بخش Audience :

در این بخش اطلاعات جامعی از مخاطبان را نشان می‌دهد، تعداد فالوور های پیج را نشان می دهد، در ادامه لوکیشن‌ های برتر فالوورهای پیج نشان داده شده است، همچنین با انتخاب گزینه countries، ملیت فالورهای پیج مشخص می‌شود.

در بخش بعدی یعنی گروه سنی مخاطبان، بازه سنی فالورهای پیج مشخص شده است، همچنین با انتخاب گزینه‌های men و women، می‌توانیم به تفکیک سنی گروه‌های مردان و زنان بصورت مجزا دسترسی داشته باشیم، در ادامه در بخش gender مشخص می‌شود چند درصد از مخاطبان پیج آقا و چند درصد خانم هستند.

این داده‌های مرتبط با جنسیت و بازه سنی اهمیت بسیاری در شناخت مخاطبین کسب و کار ما و تولید محتوای مناسب منطبق بر سلایق آن‌ ها دارد.

و در بخش پایانی که بسیار مهم است، تعداد مخاطبان آنلاین در ساعات و روزهای مختلف هفته است، در ساعاتی که مخاطبین آنلاین هستند، طبیعتاً پست‌ گذاری در این ساعات روز منجر به افزایش تعامل مخاطبان با شما و بیشتر دیده شدن محتوایتان خواهد شد، همچنین با انتخاب بخش days می‌توانیم روزهایی که مخاطبان بیشتری در اینستاگرام حضور دارند را بشناسیم و تمرکز تولید محتوا را بر آن روزها قرار دهیم.

تحلیل پست اینستاگرام :

در سطر اول، چهار بخش نشان داده شده است که به ترتیب از چپ به راست تعداد لایک‌ها، تعداد کامنت‌ها، تعداد دفعاتی که پست به اشتراک گذاشته شده و تعداد دفعاتی که پست ذخیره شده است را نشان می‌دهد.

بخش بعدی یا همان interaction، مجموع دفعاتی است که مخاطبین بعد از دیدن پست شما روی پروفایلتان کلیک می‌کنند، از طریق دکمه call با شما تماس می‌گیرند، روی لینک وبسایتتان در بیو کلیک می‌کنند، برایتان ایمیل ارسال می‌کنند یا روی گزینه direction کلیک می‌کنند.

این آمار به تفکیک در پایین بخش اینترکشن قابل مشاهده است، اگر یک یا چند مورد از پنج گزینه ذکر شده قابل مشاهده نبود، به این معنی است که تعداد آن برابر صفر است. مثلاً اگر در پایین بخش اینترکشن برای شما website clicks قابل مشاهده نیست به این معنی است که کسی بعد از دیدن پست روی لینک درج شده در بیو شما کلیک نکرده و یا اصلاً لینکی را در بیو خود قرار نداده‌اید.

شاید مهمترین بخش تحلیل یک پست اینستاگرامی، تفکیک آمار ایمپرشن یک پست باشد که در انتهای صفحه بخش تحلیل پست اینستاگرام قابل رویت است، در این بخش به تفکیک مشخص می‌شود که بازدیدها از صفحه هوم مخاطب، هشتگ، اکسپلور اینستاگرام، دیدن صفحه پروفایل یا سایر موارد است، در زیر تک تک این موارد را توضیح دادیم:

From Explore: عدد روبروی این قسمت، تعداد بازدیدهای پست ما را از اکسپلور اینستاگرام نشان می‌دهد، بالا بودن این عدد نشان می‌دهد که اینستاگرام پست ما را برای تعدادی از کاربران فضای اینستاگرام جذاب تشخیص داده و در نتیجه پست ما را از طریق اکسپلور اینستاگرام به آن افراد نمایش داده است، ورود به اکسپلور یکی از روش‌های مناسب جهت افزایش بازدید و جذف فالوور جدید است.

From Profile: این عدد نشان می‌دهد که چند بار افراد از طریق پروفایل شخصی شما وارد پست مربوطه شده و آن را مشاهده کرده‌اند.

From Hashtag: این عدد نشان‌ دهنده تعداد دفعاتی است که افراد از طریق جستجوی هشتگ‌ هایی که در کپشن خود نوشته‌ اید از پست شما بازدید کرده‌اند. این عدد فاکتور مهمی در ارزیابی هشتگ‌ها و بررسی بازدهی آن‌ها دارد.

From Other: در این بخش تمام بازدیدهایی که به روش‌هایی بجز چهار مورد بالا ایجاد شوند نشان داده می‌شود از جمله بازدیدهای ناشی از به اشتراک گذاری توسط فالوورهایتان.

یک نکته بسیار مهم در رابطه با تفکیک بندی این اطلاعات وجود دارد، معمولاً از بین چهار گزینه اول یعنی هوم، پروفایل، هشتگ و اکسپلور، سه موردی که در ۲۴ ساعت اول تعداد بیشتری داشته باشند در این آمار بیزینسی نشان داده می‌شوند و گزینه چهارم به همراه سایر موارد در بخش from other دیده می‌شوند.

تحلیل استوری اینستاگرام :

قسمت اول یا همان interactions، نشان دهنده واکنش‌های مخاطب به استوری شماست و مجموع تعداد پاسخ‌ها، کلیک روی پروفایل و بازدید از آن، کلیک روی استیکرها، هشتگ‌، لوکیشن و غیره است، این اطلاعات تفکیک شده به ترتیب در زیر بخش اینترکشن قابل مشاهده هستند.

در بخش discovery در وسط صفحه تعداد ریچ استوری نشان داده شده و در ادامه تعداد ایمپرشن‌ و افرادی که با دیدن استوری شما را فالو کرده‌اند مشاهده می‌شود.

navigation : تعداد کل کلیک‌های مخاطبان مشخص می‌شود.

back : تعداد دفعاتی است که مخاطبان روی سمت چپ استوری شما کلیک می‌کنند تا بتوانند استوری قبلی را ببینند.

forward : عدد روبروی این گزینه نشان دهنده‌ی تعداد دفعاتی است که افراد سمت راست استوری شما را کلیک می‌کنند تا استوری بعدیتان را ببینند.

next story : تعداد خروج از استوری شما و رفتن به استوری نفر بعدی را نشان می‌دهد.

exited : تعداد دفعاتی را نشان می‌دهد که مخاطبان بعد از دیدن استوری شما کلاً از فضای استوری اینستاگرام خارج شده‌اند.

همیشه در دسترس بودن (Contact Button) چیست ؟

یکی دیگر از قابلیت مهم بیزینس اکانت، ارتباط برقرار کردن راحت با مشتریان است، با امکان اضافه کردن دکمه تماس به نمایه شما، هنگامی که کسی روی دکمه کلیک می کند می توانید تنظیم کنید تا بتوانند به شما ایمیل بزنند،یا با شما تماس تلفنی برقرار کنند یا نقشه ای را برای نشان دادن موقعیت مکانی خود ارائه دهید.

نکته حائز اهمیت این است که، در حالتی که از این دکمه استفاده کردید، در کپشن هایتان این قابلیت را توضیح دهید و از این امکان برقراری تماس کاربران، اطلاعات کوتاهی در اختیار مخاطبان خود قرار داده تا بدانند که چگونه می توانند از آن استفاده نمایند.

تبلیغات اینستاگرام (Instagram Ads) چیست ؟

دکمه Promotions (پست های تبلیغاتی) : همانطور که مشاهده می کنید اکانت بیزینسی اینستاگرام از نظر ظاهری تفاوت هایی با اکانت شخصی اینستاگرام دارد، به عنوان مثال:

  • در اکانت بیزینسی در کنار Edit profile گزینه Promotions اضافه شده است.
  • قابلیت promote کردن یا همان ایجاد پست های تبلیغاتی در اکانت های بیزینسی اینستاگرام قابل دسترسی است، شما به کمک این قابلیت می توانید محصولات و خدمات خود را در قالب پست های تبلیغاتی به کاربران معرفی کنید.
  • قابلیت Promotions اینستاگرام گزینه ها و ویژگی های مختلفی در اختیار کاربران خود قرار می دهد، به عنوان مثال شما می توانید یک پست تبلیغاتی پروموت همراه با لینک وب سایت خود تولید کنید. در این صورت کاربران می توانند از طریق لینک به صورت مستقیم به سایت شما هدایت شوند.

نکته

برای تولید پروموشن حتما نیاز به یک اکانت تجاری دارید. همچنین داشتن یک اکانت فیسبوک متصل به اکانت تجاری اینستاگرام لازمه استفاده از قابلیت Promotions اینستاگرام است.

همه ما از این موضوع آگاه هستیم که برای رسیدن به موفقیت در کسب و کار آنلاین علاوه بر آموزش کامل فضای مجازی، برای یک شروع موفق باید تبلیغات هوشمند داشته باشیم، دیجی تاپ بزرگترین هلدینگ استارت آپ، دیجیتال مارکتینگ و تبلیغات هوشمند در کشور، هر چیزی را که لازم دارید در اختیار شما می گذارد.

نمایش بیشتر

نوشته های مشابه

0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا