کسب و کار

برندسازی و نقش کلیدی آن در بازاریابی و جذب مشتری

برندسازی رمز موفقیت یک محصول است. این ممکن است مبهم و دلهره آور باشد، اما یکی از مفاهیم بازاریابی است که شما کاملاً باید آن را درک کنید.

مجله دیجی تاپ:: برندسازی رمز موفقیت یک محصول است. این ممکن است مبهم و دلهره آور باشد، اما یکی از مفاهیم بازاریابی است که شما کاملاً باید آن را درک کنید. نه تنها باید بدانید که برندسازی به چه معناست، بلکه باید فن به کارگیری آن را در کسب و کار خود نیز بیاموزید.

ممکن است درباره محصول خود همان طور فکر کنید که در مورد برند خود فکر می کنید، اما از نظر بازاریابی آنها کاملا باهم متفاوت اند. محصول شما همان چیزی است که می فروشید، خواه یک کالا باشد یا یک خدمت. ممکن است که محصولات مشابه محصول شما در بازار باشند؛ بنابراین برند شما باید منحصر به فرد باشد.

چگونه برندسازی کنیم؟

در ابتدا باید بدانیم که برندسازی سازوکاری دارد که برای رسیدن به هدف بازاریابی و بهبود کسب و کار بهتر است، آنها را درنظربگیریم. در ادامه به مفهوم برندسازی و فهرست کردن این سازوکارها برای عملیاتی کردن آن می پردازیم.

  1. برندسازی چیست؟
  2. چگونه برند خود را ایجاد کنیم؟
  3. محصول خود را تعریف کنید
  4. چهار عنصر ضروری برای هر برند.
  5. چگونه بازار برندسازی را متحول کرد.
  6. برندسازی برای بخش های مختلف فعالیت

1- برندسازی چیست؟

برندینگ یا برندسازی، ایده یا تصویر کلی شرکت شما را در بر می گیرد که با محصول شما مرتبط است. از دیدگاه مشتریان شما، برندسازی حتی می تواند در نحوه تعریف محصول شما نقش داشته باشد.

نام شرکت، طرح‌ها، لوگو و سایر ویژگی‌های منحصر به فرد برای شخصیت شرکت شما، همگی بخشی از برند شما هستند. این عناصر بر محصول شما ظاهر می شوند و آن را از سایر محصولات مشابه در بازار متمایز می کنند.

یک برند توسعه یافته سیگنال های احساسی را در مشتری شما برمی انگیزاند تا محصول شما را بر دیگر محصولات ترجیح دهد. همه مشتریان یک چیز را نمی‌خواهند، و بسیاری از برندهایی که دقیقاً همان محصول را می‌فروشند راهی برای متمایز کردن خود برای جذب مشتریانی پیدا کرده‌اند که محصولات آن‌ها را به جای برند رقیب خریداری می‌کنند.

برندهای شامپو نمونه ای از آن هستند. آنها با مخاطبان زیاد و رقابت سختی روبرویند، زیرا تقریباً همه شامپو می خرند. صدها، و نه هزاران برند در بازار وجود دارد. بنابراین برای هر یک از آنها بسیار مهم است که راهی برای متمایز کردن خود بیابند و مخاطبان منحصر به فرد خود را به گونه ای مورد خطاب قرار دهند که آنها را جذب و حفظ کند.

2- چگونه برند خود را ایجاد کنیم؟

در نهایت، یک نام تجاری بیشتر تحت تأثیر نحوه درک مشتریان از آن است تا اینکه تولیدکننده آن را باور کند. ممکن است فکر کنید برند شما علمی ترین و واقعی ترین برند موجود در بازار است، اما اگر مصرف کنندگان آن را غیر معتبر و کمتر از رقبای شما واقعی بدانند، ممکن است زمان آن فرا رسیده باشد که در باور خود تجدید نظر کنید. به همین دلیل است که ارزیابی برند، که شامل پرسیدن نظر مخاطبان است، نقش کلیدی در توسعه آن دارد.

بدیهی است که بسیاری از برندها براساس برداشت عمومی از آنها،  شکوفا می شوند و یا حتی محو می‌شوند. در مورد افراد مشهور و برنامه های تلویزیونی هم همینطور. به محض اینکه احساسات در مورد شما و برند شما تغییر کند، محبوبیت شما می تواند در یک لحظه افزایش یا کاهش یابد. به همین دلیل مهم است که شفاف، انعطاف پذیر و باتدبیر باشید.

مصرف کنندگان چه ارتباطی با برند شما ایجاد می کنند؟ آیا برداشت های آنها برای شما مناسب‌اند یا ترجیح می‌دهید برند شما به گونه‌ای متفاوت درک شود؟ اگر از تصویر فعلی خود ناراضی هستید، دلیل آن چیست؟ اگر به این دلیل است که برند شما را به درستی منعکس نمی کند، برای تغییر آن چه کاری می توانید انجام دهید؟

اینها برخی از سوالاتی هستند برای ایجاد برند خود بهتر است با دقت به آنها پاسخ دهید؛

و برای پاسخ به این سوالات باید با تعریف محصول خود شروع کنید:

3– محصول خود را تعریف کنید

اگر برندی را بتوان با تاثیراتی که بر مخاطبش می گذارد، ارزش گذاری کرد، محصول را باید به عنوان نتیجه خاص آن برند تعریف کرد. محصول، و همچنین خود شرکت، از تاثیرات ایجاد شده توسط برند سود می‌برند، که به شرکت یا محصول کمک می‌کند تا قابل اعتماد و متمایز شود.

بازاریابی، فرهنگ شرکت، تبلیغات و طراحی شما همگی می توانند بر عملکرد برند شما و همچنین برعملکرد محصول شما در بازار تأثیر بگذارند. استفاده از برند برای تعریف محصول، مانند استفاده از فونت ها، رنگ ها و شعارهایی که آن را از سایر محصولات موجود در بازار متمایز می کند، می تواند عملکرد آن را افزایش دهد و حتی باعث شود مصرف کنندگان برای خرید محصول شما هزینه بیشتری بدهند تا محصولات رقیب.

4– چهار عنصر ضروری برای هر برند

برندسازی یک حوزه بزرگ و اغلب مبهم از بازاریابی است، و طبیعی است که پرداختن به شخصیت برند، پیام‌رسانی، طراحی و به طور کلی همه چیز در مورد برندینگ برای شما موضوعی دلهره آور باشد. برای ساده کردن این کار بزرگ، ما بر روی چهار عنصر کلیدی تمرکز می کنیم که راهبرد شما را شکل می دهند:

  •  آیا برند خود را درک می کنید؟

همانطور که در بخش «چگونه برند خود را بسازیم» دیدیم، اگر شما و هرکسی که برای شرکت شما کار می‌کند، دقیقاً درک نکنید که برند شما چیست و چه چیزی را نشان می‌دهد، در مأموریت برندسازی شکست خورده اید. چه در حال راه‌اندازی یک نام تجاری باشید یا طراحی مجدد یک برند یا تغییرنام تجاری خود، پاسخ به این سوال ها که شما چه کسی هستید و نیازهای مخاطبان شما چیست، ضروری است.

پیشنهاد شما چیست ؟ این چه تفاوتی دارد؟ چرا اینکار را می کنید؟ چگونه می توانید محصول خود را به بهترین نحو ارائه دهید تا برای مخاطبان هدف خود جذابیت داشته باشد؟

این سوالات می تواند برای هر کسب و کاری موثر باشند. آنها سنگ بنای درک برند شمایند. پاسخ به این سوالات نحوه عملکرد کسب و کار شما از خدمات مشتری گرفته تا ارتباطات بازاریابی و ظاهر وب سایت شما را مشخص می کند.

هنگامی که نام تجاری شما راه اندازی شد، بلافاصله به چهره محصول شما تبدیل می شود و مصرف کنندگان شروع به شناسایی با آن می کنند. بنابراین باید برندتان با محصول تان، تبلیغاتتان و همه اشکال ارتباط تان با بازار هماهنگ باشد.

  •  چشم انداز شما چیست؟

چشم انداز شما برای آینده هرچه که باشد، باید هدف نهایی را مشخص کنید تا بتوانید راهکارهایی انتخاب کنید تا به شما در دستیابی به آن کمک کند.

پاتاگونیا نمونه ای از برندی است که چشم انداز خود را درک کرده است. در بیانیه او آمده است: “هدف ما نجات کره زمین است.” واضح تر و آینده نگرتر از این نمی شود. این سازمان بر مأموریت خود تأکید می کند، یعنی کمک به حفاظت از محیط زیست و محدود کردن تأثیرات زیست محیطی با ایجاد محصولات ماندگار و بادوام که برای نسل ها دوام می آورند یا برای ایجاد مواد جدید بازیافت می شوند.

  •  ارزش های شما چیست؟

ایجاد مجموعه ای از ارزش های منحصر به فرد برای برند شما می تواند دشوار باشد. نظرسنجی انجام شده توسط The Research Business International نشان داد که اکثریت شرکت ها دارای ده ارزش مشابه هستند: کیفیت، گشایش، نوآوری، مسئولیت فردی، انصاف، احترام به فرد، مسئولیت پذیری، اشتیاق، انعطاف پذیری، کار تیمی و غرور.   وقتی این ارزش‌های نسبتاً واضح را در نظر می‌گیریم، فکر کردن به برندهایی که آنها را به خوبی نمایش می دهند و آنهایی که کمتر به این ارزشها پایبندند، چندان دشوار نیست.

به همین دلیل است که برقراری ارتباط با ارزش های برند شما از ارزش های خود شما مهم تر است. به عنوان مثال، اگر پایداری یکی از ارزش‌های اصلی شما باشد، نحوه انتقال صریح و ضمنی آن به مخاطبان بر درک آنها از برند شما تأثیر می‌گذارد.

بنابراین مهم است که ارزش‌های حقیقی را انتخاب کنید که واقعا برند شما از آنها پشتیبانی کند و مهمتر آنکه این ارزشها را بتوانید به مخاطبانتان خیلی طبیعی منتقل کنید.

  •  شخصیت برند شما چیست؟

شخصیت برند شما متشکل از لحن شما، طراحی شما و نحوه صحبت شما با مردم برای ارائه برند خود، در فضای داخلی و خارجی است. این شخصیت ممکن است متخصص و حرفه ای، بازیگوش و شوخ طبع، یا آرام و دوستانه باشد. به این فکر کنید که چگونه شخصیت شما می تواند مخاطبان هدف شما را جذب کند. تقریباً باید شخصی باشد که مصرف کنندگان بتوانند در زندگی واقعی با آن ارتباط برقرار کنند. لزومی ندارد که منعکس کننده شخصیت های درون شرکت شما باشد، اما استخدام کارمندانی که با این شخصیت مطابقت دارند، به تاثیرگذاری بر همه ارتباطات خارجی شما به روشی طبیعی تر کمک می کند.

چهار ستونی که در بالا برشمرده شد؛ باید به شما در درک نوع برندی که می خواهید بسازید کمک کند. آنها همچنین می توانند به شما کمک کنند تا بفهمید چگونه می توان از آن برای جذب انواع خاصی از افراد استفاده کرد. درک ارزش ها، چشم انداز و شخصیت های پشت نام تجاری خود به شما کمک می کند تا ارتباط موثرتری با مخاطبان خود ایجاد کنید.

5– چگونه فضای مجازی بازار برندسازی را متحول کرد؟

در طول ده سال گذشته، انقلاب دیجیتال چشم انداز بازاریابی را متحول کرده است. نه تنها پلتفرم های جدیدی را تغییر داده و معرفی کرده است تا برندها برای تبلیغ محصولات خود از آنها استفاده کنند، بلکه به مصرف کنندگان کنترل بیشتری نیز داده است.

امروزه مصرف کنندگان به نظر مشتریان دیگر بیشتر اهمیت می دهند تا آنچه که برندها در مورد خودشان می گویند. این پیشرفت تاثیر زیادی بر دنیای تبلیغات داشته و برندها را تحت فشار قرار داده است تا به ارزش ها و دیدگاه های خود عمل کنند. در دنیای رسانه های دیجیتالی هیچ برندی امن نیست. اینترنت به برندها توجه می کند. از این به نفع خود استفاده کنید و یک برند واقعا معتبر ایجاد کنید که از همان ابتدا قدرت و انتظارات مخاطبان دیجیتال را درک کند.

6- برندسازی برای بخش های مختلف فعالیت

اکثر قوانین برندسازی برای همه مشاغل اعمال می شود. با این حال، نقش برخی از عناصری که برای توسعه کسب و کارتان از آنها بهره می برید بیشتر تعیین کننده اند.

  •  استارتاپ ها

ایجاد یک کسب و کار جدید بدون چالش نیست. اما یکی از مزایای برند شما این است که می توانید چشم انداز موجود را ارزیابی کنید و جایگاه کسب و کار خود را پیدا کنید. می‌توانید برندهای موجود را بررسی کنید و معایب آنها را استخراج کنید. این شما هستید که تصمیم می گیرید چگونه برند شما می تواند با یک مخاطب خاص بهتر و به شیوه ای جذاب تر از رقبای شما صحبت کند. مثلا کسب و کارهای نوپا بعلت اینکه تاکنون برخوردی با مخاطبان خود نداشته اند می توانند بگویند که یک برند قدرتمند، ممتاز یا مردم محورند، و اینگونه اقبال عموم مردم را به خود جلب کنند.

  • B2B (فروش محصولات و خدمات بین شرکت ها)

اینکه برند شما چگونه درک می‌شود، فقط برای کسب‌وکارهایی که مستقیما با مصرف‌کننده در ارتباطند مهم نیست. بلکه در تعامل میان شرکت های تجاری، تاثیر برند در جلب اعتماد یک شرکت دیگر برای همکاری با شرکت شما هم بسیار تعیین کننده است.

در این گونه موارد، ممکن است برای برند شما مفیدتر باشد که به جای معرفی برند با شعار گرم و شوخ و جذاب، از جنبه حرفه ای و متخصص بودن وارد شوید.

  •  شرکت های بخش دولتی

برندسازی برای سازمان های بخش دولتی بیشتر بر تصویرعمومی و مدیریت برند متمرکز است. به عنوان مثال، یک پروژه مشاوره آژانس دولتی یا نیروی پلیس مانند برندهای تجاری نیازی به جذب فروش ندارد. اما آنها با برندشان باید به مخاطبان اعلام کنند چه کسی هستند و چه می کنند. سازمان‌های بخش دولتی باید همیشه برندسازی واضحی در قالب شعار، لوگو و عناصر گرافیکی مانند فونت‌ و رنگ‌ داشته باشند که فوراً قابل تشخیص باشند تا بتوانند ارزشها و اهداف خود را به سرعت انتقال دهند.

  •  خدمات به عنوان یک محصول

اگر خدمات به مشتری بخش بزرگی از کسب و کار شماست، مثلا خدماتی مانند بیمه ارائه می دهید یا فروشگاه هایی با کارکنان خدمات مانند بانک یا خواربار فروشی دارید، برند شما باید به نحوه ارائه خدمات خود بپردازد.

به عنوان مثال، اگر برند شما به معمولی و دوستانه بودن افتخار می کند، کارمندان شما نیز باید معمولی و دوستانه باشند. به همین ترتیب، اگر از کیفیت برتر خدمات ارائه شده توسط برند خود صحبت می کنید، تمام کارکنان خدمات باید در مورد نحوه ارائه این خدمات به مشتریان، کاملا آموزش دیده باشند.

در این نوع صنعت، بسیاری از برندها استخدام کارمندان با تجربه در خدمات مشتریان را به جای کارمندان متخصص در آن حوزه خاص را، مفیدتر می دانند. زمانی که کارمندان بخشی از برند شما شدند، می توانند جزئیات کاری را که شما انجام می دهید را به مرور زمان یاد بگیرند. اما آموزش ارائه خدمات باکیفیت به افرادی که متخصص آن حوزه کسب و کار هستند اما در ارائه خدمات کم تجربه و ناوارد اند، دشوارتر است.

نتیجه گیری

هنگامی که تفاوت بین برند و محصول خود را درک کردید، مفهوم، چشم انداز، ارزش ها و شخصیت برند خود را تثبیت کردید، به خوبی در راه ایجاد یک برند معتبر، منحصر به فرد شده اید. برند شما باید مستقیماً با مخاطبان هدف شما صحبت کند و نسبت به رقبا به آنها نزدیکتر باشد. مهم است که برندتان با سهم بازار براساس کیفیت، لحن، خدمات و هر جنبه دیگری که فکر می کنید شما را از دیگران متمایز می کند، مطابقت داشته باشد.

ارزش ها و چشم انداز شما باید در تیم شما القا شود تا برندتان بتواند به درستی این ارزش ها را به نمایش بگذارد. این به برند شما اجازه می دهد تا خود را مؤثرتر و معتبرتر نشان دهد. به یاد داشته باشید که نام تجاری شما باید در همه پلتفرم ها حضور داشته باشد. پیام و طرح های شما باید همیشه هماهنگ باشند. ممکن است پیچیده به نظر برسد، اما اگر از درون و بیرون، برند خود را بشناسید و بتوانید تشخیص دهید که چه زمانی نیاز به روز رسانی دارد، دچار اشتباه نمی‌شوید.

نمایش بیشتر
0 0 رای ها
رأی دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
دکمه بازگشت به بالا