تولید محتوا چیست ؟
محتوا بخش عظیمی از کسب و کارها را پوشش داده، ما از طریق محتوا اطلاعات رایگان و مفیدی را در اختیار مخاطبان خود قرار می دهیم، در واقع عمل نهایی بازاریابی است.
تولید محتوا به هر چیزی که عملیات انتقال اطلاعات در انواع فرمت ها متنی، ویدیویی، پادکست، اینفوگرافیک و …. داشته باشد، می گویند.
محتوا در تمام اشکال خودش، یکی از مهم ترین و حیاتی ترین عناصر کمپین بازاریابی است، که تنها در بلاگ و وبسایت استفاده نمی شود، بلکه فراتر رفته و نقش اساسی در بازاریابی بازی می کند چه در شبکه های اجتماعی چه تبلیغات در کانال های آفلاین.
تولید محتوا چیست ؟
محتوا یعنی هر اطلاعاتی (تصویر،پادکست،متن و ….) که انسان بتواند آن را درک کند، و حاوی پیام باشد، در واقع هر چه که ما در این دنیا می بینیم بیانگر یک محتوا است.
برای تولید محتوا باید یک تحلیل کلی انجام داد، که مخاطبان چه نیازها و دغدغههایی دارند و چگونه میتوان با تولید محتوای مناسب، تمام سوالاتی که در ذهنشان دارند را برطرف کرد، هرچقدر به نیازهای مخاطبان خود بیشتر و بهتر پاسخ دهید میتوانید مخاطبان بیشتری را جذب کسب وکارتان کنید.
در حال حاضر بسیاری از مدیران کسب وکارها به سمت تولید محتوا رفتهاند، به خصوص کسب و کارهای آنلاین زیرا به صورت حضوری با مشتریان ارتباط نداریم باید از طریق محتوایی که ارائه می کنند، اعتمادشان را جلب کنند و در نهایت بفروشند.
در بازاریابی سنتی ابتدا محصول را می ساختند و سپس به دنبال بازار کار و مشتری آن می رفتند، اما در حال حاضر یک نوع مهندسی معکوس داریم، که ابتدا با محتوای ارزشمند مخاطبان را جذب کنیم و سپس برای آنها محصول طراحی کنیم.
- هدف اصلی و نهایی ما از تولید محتوا فقط و فقط انتقال پیام صحیح و جلب رضایت کاربر است، و زمانی می توان گفت که به این هدف رسیده ایم، که محتوای ما در دسترس و دید کاربر باشد.
- نکته مهم این است که بخش اساسی سئو و بهینه سازی سایت برای موتور جستجو، نمایش محتوای برتر و اثر بخش به کاربر است.
انواع محتوا :
1. محتوای متنی :
متن به معنی ترکیب واژگان و ایجاد یک پیام و انتقال آن به مخاطب هدف است، موتور های جستجو از جمله گوگل هنوز برای محتوای متنی ارزش بسیاری قائل می شوند، پس در این صورت قبل از تولید محتوای متنی باید یک استراتژی، پیاده سازی کنید، بدین صورت که در ابتدا به جستجوی کلمات کلیدی بپردازید.
- توصیه می شود به طور کلی برای تبدیل شدن به یک تولید کننده حرفه ای محتوا متنی، به مطالعه زیاد نیاز دارید، علاوه بر مطالعه کتاب در زمینه تولید محتوا، مطالعه انواع رمان، کتاب های انگیزشی، کتاب های حوزه فلسفه و …. برای آشنایی با تکنیک های ادبی توصیه می شود.
- مورد قابل توجه دیگر این است که فضای وب فارسی روز به روز بیشتر در حال حرکت به سمت یکسان سازی شیوه نگارش است، لذا یادگیری اصول نگارشی بر اساس کتاب های مرجع این حوزه، گامی بلند در راستای تقویت قدرت درست نویسی شما است.
- یک نکته طلایی، محتوای متنی را به سبک خودتان بنویسید، برای داشتن محتوای متنی که از نظر قالب بندی گوگل مناسب است و در رده ی اول گوگل قرار گیرد، نیاز به داشتن علم در زمینه سئو است.
2. محتوای صوتی :
صوت و انواع جلوه های صوتی در بازاریابی محتوا میتواند تأثیر مضاعفی نسبت به قالب متنی داشته باشد و به همین دلیل در سال های طلایی رادیو، بسیاری از محتواهای صوتی از جمله کمدی، درام، کنسرتهای موسیقی کلاسیک، اخبار و گزارش ها برای مردم پخش می شد.
پادکست، کتاب صوتی و مقاله صوتی از انواع محتوای صوتی هستند.
به طور معمول محتوای صوتی با استفاده از سه تکنیک تولید می شود :
- ضبط صدای واقعی انسان
- تبدیل متن نوشتاری به کلمه گفتاری با استفاده از پردازش زبان طبیعی
- تشخیص فرامین صوتی از طریق بلندگوهای هوشمند یا دستگاه های صدا گرا
مزایای محتوا صوتی می توان به طور خلاصه به موارد زیر اشاره نمود :
- محتوا صوتی کانال جدیدی از اطلاعات مصرفی را ارائه میدهد، که ممکن است منجر به جذب مشتریان جدید شود.
- با تولید محتوا صوتی، برتری رقابتی در برابر رقبایی که هنوز وارد فضای محتوا صوتی نشده اند فراهم میاید.
- این محتوا به دسترسی اطلاعات کمک میکند.
- یک روش راحت تر برای کاربرانی است، که با محتوا درگیر شده و نرخ بازده بالاتری را به همراه دارند.
- محتوا صوتی فاقد محدودیت سخت افزاری میباشد.
3. محتوای ویدئویی :
محتوای ویدیویی یا ویدیو مارکتینگ یکی از راه های مختلف ارائه ی محتوا است، که اگر دارای ایده، طرح و ساختار خوبی باشد، که به بهترین نحو اجرا و ارائه شود، میتواند از دیگر شیوههای تولید محتوا به مراتب اثرگذاری بیشتری داشته باشد.
مزایای محتوا ویدیویی می توان به طور خلاصه به موارد زیر اشاره نمود :
- همچنین می توانید با استفاده از ویدیو ها مفاهیم پیچیده را، با جذاب ترین حالت بصری به کاربران آموزش دهید.
- تاثیر گذاری ویدیو نسبت به محتوای متنی بیشتر است.
- تاثیر گذاری بیشتری بر ذهن مخاطب دارد.
- باعث برقراری ارتباط نزدیک میشود.
- منظور شما را به درستی انتقال می دهد.
- تولید محتوای ویدیویی مقرون به صرفه است.
4. محتوای تصویری :
استفاده روزافزون از رسانههای اجتماعی بصری مانند فیسبوک، توییتر، لینکدین، اینستاگرام و غیره موجب شده تا صاحبان کسب و کار از این نوع محتوا استفاده فراوانی برای رسیدن به اهداف خود داشته باشند، ولی باید توجه داشت که هزینه تولید محتوا تصویری به مراتب بیشتر از محتواهای متنی می باشد.
تولید محتوای تصویری می تواند در شکل های مختلفی مثل اینفوگرافیک ها، تصاویر محصولات شما، لوگو و اسلاید، اسکرین شات، تصاویر و ویدیو ارائه شوند.
مزایای محتوا تصویری می توان به طور خلاصه به موارد زیر اشاره نمود :
- توجه مخاطبان را بیشتر به خود جلب کرده
- فرآیند تولید آن سادهتر بوده
- محتوای تصویری یکنواختی محتواهای متنی را نیز ندارد
- بیشتر اطلاعات منتقل شده به مغز دیداری است، پس بنابراین نمایش دادن یک موضوع بهتر از گفتن آن است
ما در این مطلب به طور اختصار تعریفی از محتوا، به شما عزیزان ارائه دادیم، با ما همراه باشید در مطالب دیگر از مجله دیجی تاپ با آموزش کامل از انواع محتوا و نحوه تولید آن، در خدمت شما هستیم.
دلیل اهمیت تولید محتوا چیست ؟
1. کسب و کار خود را از این طریق، سریع تر شناخته شده کنید.
2. اعتمادسازی برای بازدید کننده.
3. باعث بهبود سئو سایت می شود.پ
4. وبسایت شما را قوی و پر بار می کند.
5. یک مکمل برای ورود به بازاریابی است.