پیام رسان و شبکه اجتماعی
شبکه اجتماعی به شبکه همبستگی های شخصی یا تعاملات مبتنی بر روابط اجتماعی، گفته می شود.
شبکه های اجتماعی مفهوم جدیدی نیستند و انسانها از قرنها پیش که گرد آتش مینشستند و برای یکدیگر داستان میگفتند در حال تشکیل شبکه های اجتماعی بودند.
اما چیزی که باعث شده است امروز، شبکه های اجتماعی بیشتر از همیشه مورد توجه قرار بگیرند، به وجود آمدن ابزارهای دیجیتال و کمک آنها به توسعه شبکه های اجتماعی بوده است.
- رسانه های اجتماعی اشاره به مجموعه ای از خدمات کاربرمحور می کند که نوعی از آن شبکه های اجتماعی است و انواع ارتباطات کاربر محور که بر اساس انواع محتوا شامل متن، عکس و ویدئو بر بستر این رسانه ها شکل می گیرد.
شبکه های اجتماعی چیست؟
شبکه اجتماعی به شبکه همبستگی های شخصی یا تعاملات مبتنی بر روابط اجتماعی، گفته می شود.
با استفاده از این شبکه ها و اینترنت، افراد می توانند از سراسر جهان داده و اطلاعاتی را با یکدیگر به اشتراک بگذارند. این داده ها شامل تصاویر، فیلم ها، وبلاگ ها، فایل ها، نظرات و … هستند.
- در شبکه های اجتماعی چون شما به طور مستقیم با کاربر خود ارتباط برقرار می کنید باید بر اساس یک استراتژی هدفمند نحوه کار خود را برنامه ریزی نمایید.
مشارکت در شبکه های اجتماعی آنلاین و دسترسی به آنها با استفاده از رایانه ها یا فناوری های تلفن همراه مانند موبایل های هوشمند یا تبلت ها امکان پذیر است.
شبکههای اجتماعی را میتوان به هشت دسته تقسیم کرد:
- فیس بوک (Facebook)
- لینکدین (LinkedIn)
- توییتر (Twitter)
- اینستاگرام (Instagram)
- اسنپچت (Snapchat)
- پینترست (Pinterest)
- یوتیوب (YouTube)
رسانه اجتماعی چیست؟
رسانه های اجتماعی بیشتر به یک کانال ارتباطی شباهت دارند بنابراین می توان آنها را فرمتی در نظر گرفت که پیامی را ارائه می دهند مانند رسانه های تلویزیونی ، رادیو و یا روزنامه ، رسانه های اجتماعی به سادگی یک سیستم است که اطلاعات را به “دیگران” انتقال می دهد.
در شبکه های اجتماعی، ارتباط دو طرفه است. بسته به موضوع افراد برای پیوستن به دیگران با تجربیات و زمینه های مشابه اقدام می کنند.
گفتگوها در هسته شبکه های اجتماعی قرار دارند و از طریق آنها توسعه روابط اتفاق می افتد اما رسانه های اجتماعی به وسایل ارتباطی مانند روزنامه و تلویزیون ، رادیو … گفته میشود.
زمان بندی در شبکه های اجتماعی از اهمیت زیادی برخوردار است. شما نمی توانید در یک شب، شبکه خود را ایجاد کنید و شاهد نتیجه مثبت این کار باشید.
- زمان بندی یکی از واضح ترین تفاوت شبکه اجتماعی و رسانه های اجتماعی است.
پیام رسان چیست؟
پیام رسان (Messenger) به فضایی گفته می شود که در آن امکان گفتگو و انتقال پیام بین دو نفر یا به صورت گروهی فراهم شود.
شبکه های پیام رسان شبکه هایی هستند که شما می توانید با یک گروه از مخاطبین خودتان چه مخاطبین گوشی و چه یک گروه و حتی عضویت در گروه و کانال تبادل اطلاعات داشته باشید.
در شبکه های پیام رسان با گروه محدودی از مخاطبین در ارتباط هستید اما در شبکه های اجتماعی شما با مخاطبین محدود سرکار ندارید بلکه مخاطب شما عام است و شما می توانید به وسیله آن با تمام کاربران دنیا در ارتباط باشید.
لازم به ذکر است پیام رسان به دو نوع خارجی و داخلی تقسیم می شود:
اگر سازنده این پیام رسان کشورهای خارجی باشند به آن پیام رسان خارجی و اگر تولید داخل کشورمان باشد پیام رسان داخلی می گوئیم.
برخی از پیام رسان های خارجی شامل :
- واتس آپ (whatsapp)
- فیس بوک مسنجر (facebook massenger)
- وی چت (WeChat)
- کیوکیو موبایل (QQ Mobile)
- اسکایپ (Skype)
- اسنپ چت (SnapChat)
- وایبر (Viber)
- لاین (Line)
و پیام رسان های داخلی شامل :
- روبیکا
- آی گپ
- سروش
- گپ
- ویسپی
با توجه به این توضیحات شبکه اجتماعی، رسانه اجتماعی، و پیام رسان در صورت استفاده درست و داشتن استراتژی وسیله ای مناسب برای برند شما می توانند باشند. ما در دیجی تاپ به شما خواهیم گفت چگونه برای خود برند داشته باشید.